Höststädning!

Då var det dags att ta tag i det som jag skjutit upp ett bra tag nu.Städa bort efter sommarens skörd. Nu väntar hösten och än så har vi lite gott att se framemot från trädgården. Så som svartrot och jordärtskocka.

Men först måste jag som sagt ta bort några buskiga bön- och luktärtplantor som blivit brun-gula och fula.

image

Skönt när allt var fixat!

image

Nu tänkte jag experimentera lite med gröngödsling i de gamla rabatterna. Gröngödning är i princip en fröblandning av jordförbättrande växter. Några marktäckare som skyddar jorden från ogräs, samt några växter med pålrot som går djupt ner i jorden och lukrar upp hård lerjord.

image

Prövade att så de frön som blev över i slänten ner mot gräsmattan eftersom vi har betonghård  lerjord fläckvis över hela gräsmattan. Men inte säker på att det kommer växa så bra eftersom man eg. Ska så i augusti, senast.

image

Allt blev inte så lyckat i sommar. Vi fick massiva angrepp av flyn, som är en nattfjäril som lägger ägg ibland grönsaker, varpå larver äter upp ALLT. Har inte orkat bry mig så mycket, utan plockar bort dem jag ser. Men de är gröna, så det är inte så lätt…

image

Gurkan har börjat dö, men har gett riklig skörd hela sommaren.  Kvar är pärltomater och melonen som frodas fortfarande.

image

image

Avslutar med en bild av några luktärter jag tagit in, så jag kan njuta ev dem en liten stund till.

image

image

//Emma

Vad tycker du?