Bastubygge!

Här är ‘sommaren’ förbi sedan länge. Hösten är här med trädens vackra färger och svala morgnar med frost i gräset. Här hemma gläds vi åt den lilla skörd vi fått och att våra hyresvärdar bestämt sig för att skaffa en bastu hit till gården.

Jag hade nog tänkt att ge mig på att bygga en själv nästa år. Hade börjat googla olika alternativ där man kunde använda återbrukat virke eller lastpallar. Men när vi nämnde idén för hyresvärden, tändes något i hans ögon. Två veckor senare stod där en bastu på gården.

Tydligen har herrn i huset längtat efter en bastu ett tag, medan frun inte intresserat sig för detta. Därför kom det tydligen som en trevlig överraskning när vi hyresgäster väckte tanken igen. Glada är vi att ha en bastu till i vinter! Vilken lyx!

Grannarna beställde en liten vedeldad bastu, med plats för ca.4-6 personer. Den placerades en bit från hyresvärdarna hus, vid bergshällen som skiljer våra hus åt. Vi ska dela på den, så då ville vi att den skulle ligga ungefär mittemellan våra hus.

Eftersom bastun är så liten, såg den mer eller mindre ut som en byggkloss där den stod. Därför ville hyresvärlden bygga ut till en snygg helhet. En del, som ska fungera som vedbod och omklädningsrum och en del, som ska bli en ett duschutrymme, lite halvt utomhus (svårt att beskriva, får visa när det är klart).

image

Bastun sett från vårt hus

image

Omklädningsrum och vedbod (med lite sneda och vinda vinklar)

image

Duschdel

Idag var det dags att lägga pärlspont på taket. Hyresvärlden satte upp takbjälkar igår, så idag var det bara att sätta igång.

Eftersom bastun står delvis på ett berg, har det blivit lite konstiga vinklar att anpassa efter. Tur att hyresvärden arbetar som snickare till vardags. Fick en del nyttiga tips under dagen, till kommande byggprojekt! 

Det märks hur svag jag är i handlederna, när en ska slå i spikar hela dagen, men efter ett tag fick jag iaf in tekniken lite bättre. Efter ca. 4-5 timmar (inkl.kaffepaus:) så var pärlsponten på plats!

image

Pärlsponten är lagd!

image

image

image

Framifrån. Färg på plankor- Järnvitriol badat med tjära

Nästa steg blir att lägga duk för att skydda taket mot fukt, därefter plåt. Men det fick räcka med takbygge för mig idag. Känner att jag har en envis hosta som riskerar att bli värre om jag anstränger mig mer idag!

Men jag tänkte fortsätta hjälpa till lite i veckan. Det ska läggas golv, såpas golv, sättas upp väggar, sättas i dörr samt målas. Färgen som man skymtar på två av bastuns fyra väggar samt på plankorna, är en järnvitriol blandat med tjära. Tjära gör färgen lite mörkare grå och doftar otroligt gott! (Påminner mig om snygga båtbyggarmän på Stensund folkhögskola, kanske därför?! )

Vill man ha lite ljusare grå nyans räcker det med järnvitriol utan tjära. Varje bräda får en egen nyans, beroende på hur mycket färg de sugen åt sig samt vilken färg de har i sig själv. Resultatet blir väldig organiskt och vackert. Passar bra för hus som ligger så nära skogen.

Fortsättning följer!
/Emma

Vad tycker du?