Ta vara på dina örter och grönsaksblast!

Hej på er! Den här ‘sommaren’ har verkligen gett dåligt med skörd. Tack vare regn och kyla ligger allt efter med ca. 1 månad skulle jag tro. Men det finns endå mycket man kan äta. När skörden är skral, blir jag nog extra kreativ och tar reda på vad man kan göra av det man har!

Mycket av blasten till våra grönsaker är ätbara till exempel! Ofta glöms de bort när man skördar, men tänk vilket slöseri på potentiell mat!

Några exempel på grönsaker vi odlat, där man även kan äta blasten;

rödbetor
Rädisor
All kål (kålrabbi, blomkål,broccoli m.m.)
Palsternacka*
Vitlök
Lök
Blomma från squah/zucchini/pumpa
Blomma, blad och frökapsel från krasse
Morotsblast

* var försiktig, saft från palsternackans blast kan ge hudskador om man får det på sig och sedan exponerar huden för solljus. Precis som jättebjörnloka.

Detta är bara några exempel som jag nämner eftersom det finns i vår trädgård. Man kan även äta blad från olika växter, men då handlar det mer om läkeörter, det får bli ett annat blogginlägg. Det är en hel vetenskap!

Just nu är våra örter på vippen att börja blomma, så jag bestämde mig för att ta rätt på oregano innan den blir träig och tråkig. Här kommer lite tips på hur jag tar tillvara på örter och blast från trädgården:

image

Frys in i olja. Perfekt att ta en kub när du ska steka eller ha som buljongtärning.

image

Torka. Klassiker. Smaken blir inte så intensiv och många näringsämnen försvinner. Men hållbarheten är lång.

image

Gör örtsalt! Jättelätt och gott. Lika delar salt och örter och/eller blast. Här är recept på de örtsalt som jag gjort:

Örtsalt med sting
1dl salt
1/2 dl oregano
1/2 dl blast från Palsternacka
3 blast från lök
1/3 chili

Örtsalt med syra
1dl salt
1/2 dl oregano
1/2 dl blast från Palsternacka
2 blast från lök
Cest från 1/2 citron
1msk thaibasilika

Gör så här: krossa alla örter med mortel, handmixer eller i matberedare tillsammans med hälften av saltet. Tillsätt resten av saltet. Bred ut på ett bakplåtspapper. Låt torka över natten. Mam kan även torka i torkmaskin eller i ugn på högst 50° (med öppen ugnslucka). Jag torkar i rumstemperatur över natten. Får för mig att man bevarar näringsämnen då?
När det är helt torrt- förvara i burkar och använd som örtsalt! 🙂

Detta var bara några exempel på vad man kan blanda i örtsalt.  Det kan vara i princip vadsomhelst av blast och kryddor. Take your pick!

Jag brukar även använda blast som ingrediens i pesto. Tex morotsblast eller brännässla.  Blommor och blad av krasse, rädiseblast och rödbetsblast brukar jag ha som sallad. Frökapslarna till krasse kan läggas in och användas på samma sätt som kapris. Kål brukar jag massera med olivolja och salt och äta som sallad. Blomma från zucchini och pumpa är jättegod att doppa i frityrsmet och fritera eller steka!

Vad är era bästa ta tillvara tips?
/Emma

Vad tycker du?