Vårsådder och lite om täckodling!

Vårkänslor! Snön är borta nu. Kvar är solvarma dagar och enstaka frostnätter.  Det är nu som den där längtan efter grönska är lite extra stark hos mig. Endå är det lite riskabelt att börjar odla alldeles för tidigt. De späda små hjärtbladen tål inte frost och en kan lätt bli av med många plantor om en blir för ivrig.

Men jag kan såklart inte hålla mig. I fönstren börjar det titta upp små plantor överallt här hemma och jag experimenterar med sådder i plastbackar och odlingslådor med lock ute.

Tänker att det alltid finns några plantor som överlever som blir härdade och på så sätt blir tåliga plantor när det är dags för utplantering sedan. Men vi får se. Om allt misslyckas så kan jag ju alltid så på friland lite senare i vår. Men hittills verkar det lovande, även för mina små experiment!

image

Tomat, chili,gurka, vitkål, kålrabbi och kronärtskocka med extra belysning

image

Blåklint i en liten plastlåda ute

image

Jag har flyttat 2 odlingslådor intill söderväggen och gjort ett lock. Hoppas att det ska vara tillräckligt skyddat och varmt för att kunna odla majs bland annat.

Jag tänkte pröva på att täckodla i år. Jag har varit nyfiken på den metoden ett tag, men i år tog jag tag i det.

Att täckodla innebär att man täcker odlingsplatsen med ett tjockt lager täckmaterial (t.ex; gräsklipp, tidningspapper, hö, ensilage, löv, växtmaterial, spån eller ogräs) och odlar sedan som vanligt i fåror eller gropar där man makar undan täckmaterialet.

Fördelen med den här typen av odling är att landet blir som en stor kompost. Maskar, insekter och andra organismer omvandlar täckmaterialet till fin mull och gödning på plats. Jorden blir så näringsrik att man kan odla grönsakerna tätare än vad som rekomenderas på fröpåsen. Efter något år behöver man inte tillföra någon annan gödning än täckmaterialet. Maskarna sköter gödningen på plats. En annan fördel är att jorden hålls fuktig, så man behöver inte vattna lika mycket och det tjocka lagret gör så att ogräs inte kan gro mellan sådderna.

image

En ensilagebal inköpt och hitkörd från vår lokala bonde. Snart ska det användas i min täckodling.

Det finns många fördelar med att täckodla med andra ord.

Nackdelen är att sniglar ÄLSKAR att bo under det varma härliga lagret med gräs och täckmaterial. Det är ett problem hos oss, med tanke på att vi har många mördarsniglar här. Funderar på att sätta upp någon form av kant runt grönsakslandet för att mota bort dem, men tänker att jag helt enkelt får plantera dubbelt så mycket och räkna med att 50% kommer bli uppätet…surt, men vad gör en?

En annan nackdel är att även sorkar trivs under jorden som är täckt med material. Det blir varmt och gott för dem under vintern. Vi får se om våra 2 katter kan råda bot på det, annars får jag fundera på andra lösningar. Sedan är ju ensilage en riktig festmåltid för vildsvin,  älg och rådjur, så det måste jag också fundera på. Vi bor ju precis vid skogsbrynet och förra året åt 4 älgar äpple från vårat äppelträd ca. 4 meter från huset (!) Så ja, jag gör ett försök att täckodla med vi får se om fördelarna väger upp nackdelarna helt enkelt.

Om ca. 5 veckor tänkte jag sätta ut potatis under ett tjockt lager täckmaterial. Finns det fortfarande några frostnätter kvar då, så skyddar täcket blasten mot frost till den risken passerat. Som förberedelse så  rotar jag potatisarna redan nu.

image

Sparrispotatis-en höstpotatis med lite skörd

Att ‘rota’ innebär att man sätter potatisar på ett tunt lager jord och ställer på ett ljust och svalt ställe. De behöver vatten regelbundet. Efter ca 4-5 veckor så har varje potatis utvecklat både groddar, men även ett rotsystem, tackvare jorden. När man sedan sätter ner de små plantorna i jorden, så får de ett försprång och ger avkastning betydligt tidigare på säsongen. Dessutom ska det tydligen minska risken för bladmögel (som är väldigt vanligt på potatis) om man gör på detta sätt. Detta är sparrispotatis,  en delikatesspotatis som skördas på hösten. Jag tänkte köpa en tidig sort också som jag hoppas kunna skörda vid midsommar. Har inte bestämt mig vilken  sort det ska bli, säg gärna vilka som är era favoritsorter? Alltid kul med tips.

Annars har jag vårfixat med lite annat så här i väntan på odlingen. Till exempel målning av en ful utemöbel:

image

Före- ful, brun utesoffa med dyster uppsyn

image

Glad, vit och fräsch.

Planering av årets grönsaksodling:

image

Inte helt lätt att planera så att växtplatserna utnyttjas maximalt under hela odlingssäsongen

Grävning av nytt land:

image

Plats för hallon!

Omplantering av sticklingar:

image

Ljuvliga pelargoner

Så jag kan nog hitta lite projekt att hålla mig sysselsatt med, men roligast är när jag får se hur allt spirar (förhoppningsvis) ute.

Vad odlar ni i år?

/Emma

2 tankar på “Vårsådder och lite om täckodling!

  1. Hvor har du bare gang i mange spændende ting! Jeg glæder mig til at høre, hvordan du klarer dræbersneglene – vi har samme udfordring her i Småland. Vi har stadig travlt med skovhaveanlægningen, så der er ikke tid til så mange eksperimenter med alm. køkkenhave. Men jeg er ved at forberede et sparris-bed, og har sået de sparrisser, der skal bo der næste år.

    • Ja, vi får se om jag kan hålla sniglarna borta! Hoppas på det! Ja ert projekt är ju i lite större skala, så förstår att det tar tid! Vad spännande med sparrisbädd! Vi har 3 plantor bara,men kanske skulle anlägga en större bädd med fler plantor! Det vore härligt! Kul att följa er också!:)

Vad tycker du?