Odlingslådor!

Det börjar klia i odlingsfingrarna nu! Inne har kardon-fröna fått små hjärtblad och den rödbladiga basilikan och anisisopen har tittat upp!

Däremot så tar resten av perennfröerna jag satte tid på sig att gro, så får väl se om det kommer något mer där!

Igår fixade jag lite med odlingslådor. Förra året grävde vi ett odlingsland där vi kommer plantera mkt smått och gott i år. Vi sådde lite fröer i landet redan i höstas; palsternacka, ringblommor, grönkål, rödbetor, vitlök och morötter m.m. Tanken är att de ska titta upp när vårsolen kommer och att vi ska kunna ägna energi till andra vårsysslor medan den första av årets primörer tittar upp!

image

Eftersom jorden i odlingslådor värms upp lite tidigare än på friland, så kan man börja säsongen lite tidigare. Ska bara skaffa ett lock av plast som skyddar de små plantorna från nattfrost. Det är också viktigt att lägga filtar eller mattor på locket under natten, som skydd! I botten på lådan lägger jag en täckduk, för att hålla gräs och ogräs borta i lådorna. För att skydda brädorna och förlänga hållbarheten, kan man även lägga i plast längs med sidorna i lådan. Jag brukar titta vad jag har hemma, man kan ju tillexempel lägga kartong eller en matta i botten också!

image

Odlingslådan är bara 2 pallkragar staplade på varandra. Längst upp kompletterade jag med lite brädor som jag sågade ut. Lutningen ska ge så mycket sol som möjligt till sådden. Finns tid och ork, kommer jag bygga några fler odlingslådor av spillvirke jag fått av våra hyresvärdar. Men det gäller att hålla ambitionsnivån på en rimlig nivå, för att trädgården inte ska bli övermäktig. Det ska vara roligt och det finns många saker jag vill hinna med i vår/sommar!

image

/Emma

Vad tycker du?