Tillbaka till bakat

Min närvaro här på bloggen har ju varit minst sagt sporadisk den senaste tiden. Efter att vitlöken kommit i jorden och vintern tagit över i trädgården (om man nu kan tala om någon egentlig vinter i år), så har jag helt enkelt inte vetat vad jag ska skriva om vår lantliga tillvaro. Men det finns trots allt en sak i synnerhet som jag ofta och länge sysselsätter mig under vinterhalvåret. Jag bakar bröd – långsamma sådana, med ytterst lite jäst men med massor av smak. Eller ja, det är i alla fall ambitionen. För ibland går något snett och det blir istället en hård, liten, småbränd klump som ärligt talat inte gör någon glad.

Jag tänker i alla fall försöka dela med mig av några små knep som jag l
ärt mig av både mina framgångar och misstag. Vi ska börja med att lära oss hur och varför man bakar med levain – fransk surdeg. Men först ett varningens ord: otåliga brödbakare får söka sig någon annanstans, för detta kommer inte att gå speciellt snabbt. Men det kommer definitivt att vara värt tiden.

/Daniel

Fruktbröd

Vad tycker du?